Friday, March 31, 2017

Ayah dalam kenangan



Penamat cuti sekolah minggu lepas, kami bawa anak-anak ke Muzium Negara. Ada satu sudut replika yang buatkan saya berhenti, mengenang sesuatu.



Ya,
Dulu arwah ayah pernah hasilkan replika yang sama di satu sudut kosong di bawah tangga sekolah tempat beliau mengajar, SMK Raja Muda Musa, Pekan Baru, Teluk Intan.

Sekolah lama saya juga sebenarnya.
Dahan pokok getah disusunnya di dinding-dinding tangga, siap dengan mangkuk getah dan taburan daun-daun getah dilantai. Bersemangat mencantikkan sekolah.
Ada pantun di dinding tangga. Lupa pula isi pantunnya.
Seingat saya, SMK Raja Muda Musa pernah menjadi juara peringkat kebangsaan bagi Program 3K (Pertandingan Peningkatan Keselamatan, Kebersihan dan Keindahan Alam Sekitar Sekolah) pada tahun awal 90an, di bawah pimpinan Tuan Pengetua Arwah Cikgu Ramli. Hebat kan!
Lebih 25 tahun arwah ayah berkhidmat menabur bakti disitu. Sayang benar dengan sekolahnya, sehinggakan lamaran kenaikan pangkat menjadi Guru Besar juga ditolak. Tak mahu pening kepala, katanya.
Sekolah ini kenangan saya sejak dari kecil. Memang tak akan dilupa.
_
Berat betul hati saya hari ni.
Rindu.

Moga diampunkan dosa arwah ayah dan arwah emak. Semoga ilmu yang dikongsi bersama anak-anak didik, menjadi pahala yang berpanjangan buat mereka.
.
.
.

Sepintas lalu, gambar lama sewaktu Johan Kebangsaan Pertandingan Kebersihan dan Keindahan Alam Sekitar pada tahun 1992.

                                 Tuan Pengetua Sek Men Raja Muda Musa, Allahyarham cikgu Ramli Maidin                 




Jika dilihat, gambar tengah (barisan bawah) itulah ada replika getah yang saya ceritakan







Segalanya dalam kenangan.


Thursday, March 30, 2017

Allergic Rhinitis, kerap bersin dan selsema berpanjangan


Lebih sebulan dah saya mengamuk buang bantal busuk anak yang sulung. Suka usung kesana kemari. Geram betul bila tengok dia seret atas lantai, kemudian cium dan gentel bucu bantal cucuk hidung.
Ketagih!
Lepas tu kerap hidung tersumbat dan selsema. Cakap pun sengau.
Sudahnya, mak buang terus. Haha.



Cuba kita perhatikan di sekeliling kita, apa sebenarnya yang menjadi 'trigger factor' kepada simptom alergi anak-anak?
1. Seorang kerani bekerja pejabat. Di ruang legar atas dan luar tingkap pejabat ada merpati dan bersepah tahinya. Dia batuk-batuk, bersin, hidung sumbat. (Hama / bulu haiwan)
2. Anak lelaki kawan saya selalu merah-merah mata, gatal hidung dan bersin. Katanya didalam kelas berhabuk. Masih gunakan kapur tulis.
Cikgu kata kena MC sebab sakit mata. Jadi doktor tulis surat, bukan sakit mata tapi alergi. (Habuk)
3. Kelmarin ada seorang gadis, suka susun anak patung berbulu, penuh di kepala katil. Dalam bilik pula ada karpet tebal dan selimut gebu. Memang cantik. Tapi kerap berulang klinik sebab selsema berpanjangan. (Habuk)
4. Balik kampung, mak masak sedap gila. Kita pun makan macam-macam, udang, belacan dan cecalok. Malam jadi susah tidur sebab hidung sumbat dan gatal. (Makanan)
5. Dirumah kita bersih, tapi rumah pengasuh anak pula ada kucing. Bulu-bulu kucing melekat atas sofa. Baby pun kerap batuk selsema. (Bulu haiwan)
6. Pagi-pagi anak nak tolong mak berkebun. Cantik rumah banyak pokok bunga. Tapi anak tak tahan, bersin kuat-kuat bila duduk di taman bunga. (Debunga)
7. Anak kerap berulang klinik, batuk berkahak sampai perlu ambil nebulizer. Rupanya, ayah dia merokok dalam rumah. (Asap)
Senario di atas ni sekadar contoh faktor paling selalu yang sebabkan simptom alergi atau allergy rhinitis. Ada banyak lagi sebab sebenarnya.
Kalau ada faktor penyebab yang boleh diubah, jom kita ubah!



Beza sinusitis, allergic rhinitis & common cold

Jika anda punyai simptom yang berterusan, saya cadangkan dapatkan nasihat doktor.
.
.
.
Tengah hadam bab leaky gut syndrome.





Wednesday, March 29, 2017

Kedai ikan singgang Kg Baru, Kuala Lumpur



Kedai ikan singgang - "Kedai Kuning" pergi pada 24/3/17



Kami bermalam di Hotel Premiera KL malam 24/3/17. Disebabkan ianya walking distance sahaja dengan kedai-kedai ikan singgang Kg Baru, jadi kami berjalan kaki ke sana untuk makan malam.


Irfan kata, eloklah kita berjalan kaki, ibu pun nampak gemuk, kenalah bersenam sikit, baru kurus macam dulu. Haha.

Ikan singgang, kerabu kaki ayam, telur dadar dan ulam budu dengan nasi panas-panas. Sangat menyelerakan!


Total kos : RM 45 dengan air sekali untuk 4 orang.






 Ini pula pula waktu makan di Kedai Selera Ramai Ikan singgang pada 14 February 2017.
 Ia terletak di tempat yang sama, di deretan ikan singgang Kg. baru.

Kalau pergi tengah malam, perut memang lapar, sambil ditiup angin sejuk malam, Peh, sedap weh!


Alamat:
Jalan Dewan Sultan Sulaiman 1
Kuala Lumpur

Buka 6pm-4am.

Bengkel Penulisan Viral-lah!


Waktu bersalaman dengan Puan Rozi, PA Dato' Siti Nurhaliza pagi tadi, teruja sungguh saya. Dato Siti datang jugakah?
Bengkel penulisan selama 4 jam bersama Tuan Khairul Hakimin Muhammad yang saya hadiri pagi tadi, sangat meriah. Bilik konferen di Hotel Premiera Kuala Lumpur tadi penuh sampai belakang.
Peserta dari Sitizoners pun ramai. Kalaulah Dato' Siti datang tadi, beruntung sungguh! Malangnya tak ada. Haha.
Kak Rozi yang sporting

Bengkel ini bagi saya, sangat baik. Banyak input yang saya dapat. Antaranya ialah :
1) Asas penulisan dalam membina konten yang baik.
2) Pentingnya menulis dengan ejaan yang betul dan penuh tanpa singkatan.
3) Jenis-jenis posting yang bagaimana perlu kita olah dan susun supaya dengannya kita boleh berkongsi kebaikan dengan orang lain.
4) Teknikaliti berkaitan Facebook. Posting, Like, Share dan sebagainya.





Tuan Khairul Hakimin



Jujurnya, menulis dengan baik itu secara tak langsung mampu menaikkan kredibiliti seseorang. Sekaligus menjadikan akaun Facebook kita berbaloi untuk diikuti.
Jadi, bengkel ini bukanlah semata untuk mereka yang berminat menulis sahaja, malah bagus untuk mereka yang berniaga. Kita dapat belajar teknik-teknik mempromosikan produk dengan gaya penulisan yang betul.




Siti Rahmah, agen buku yang berdedikasi

Panjangnya. Haha.
Semangat nak bercerita.
Alhamdulillah.

Serius, sangat berbaloi untuk kawan-kawan sertai.


Nasi Kandar Line Clear, Kg Baru, Kuala Lumpur




Sudah beberapa kali saya diajak suami ke restoran nasi kandar yang satu ini, baru semalam hajat tercapai.
Selesai bengkel penulisan semalam, kami terus ke Line Clear Kampung Baru, Kuala Lumpur.
Dah bertahun-tahun tinggal di Penang dan kemudiannya Kedah. Bila pindah ke Sepang, tekak bagai memanggil-manggil nasi kandar. Drama sangat. Haha.




Ruang legarnya luas dan lantai bersih





Sedap. Panas rempahnya sampai ke perut.
Nak campur kuah, jangan lupa beritahu mamak tambah kuah daging hitamnya sekali. Baru power!





Kari kepala ikan anyone?



Jadilah, melepas rindu katanya!
.
.
Line Clear Kg Baru,
113, Jalan Raja Abdullah, Kampung Baru, 50300 Kuala Lumpur



Elakkan cuci telinga dengan cotton bud



Beberapa hari lepas datang seorang ibu dengan anak perempuannya. Telinga berdarah tiba-tiba waktu anaknya mengorek telinga sendiri dengan putik kapas (cotton bud).
Kata emaknya, sambil mengorek telinga sambil bermain. Tak sengaja tercucuk ke dalam.
Aduh, sakitnya tu disini!



Cotton bud menolak ear wax jauh ke dalam

Ada beberapa perkara yang mungkin boleh kita ambil iktibar dan jadikan panduan. Saya kongsi yang mudah-mudah dulu ya.
Penggunaan cotton bud bukanlah cara terbaik untuk keluarkan tahi telinga (ear wax). Apatah lagi kalau digunakan sendiri oleh anak-anak kecil tanpa pantauan.

Cotton bud boleh menolak tahi telinga lebih jauh ke dalam. Berisiko tersumbat tahi telinga.
Ia boleh sebabkan iritasi kepada dinding laluan lubang telinga. Plastik atau kayu pada cotton bud boleh menyebabkan luka pada lapisan kulit dinding telinga.
Ini yang berlaku pada kes tadi. Selepas pemeriksaan, tiada lagi pendarahan. Yang tinggal cuma sedikit darah beku (keruping merah) pada permukaan awal dinding laluan telinga. Mungkin tercucuk waktu bermain. Lega saya, gegendangnya masih baik.
Bayangkan kalau cotton bud itu tertolak lebih jauh ke dalam dan merosakkan gegendang? Nanti jadi masalah kurang pendengaran, atau jangkitan bahagian telinga dalam.

Ada waktunya, kapas dari cotton bud tertinggal di dalam. Boleh jadi punca tersumbat dan jangkitan.
Dirumah, kadangkala cotton bud tak ditutup dengan betul. Terdedah kepada udara dan bakteria. Lepas tu kita pula ambil dan korek telinga. Secara tak langsung bawa jangkitan ke dalam telinga.

Simpan elok-elok di tempat yang tak boleh dicapai oleh anak-anak kecil.
Kalau kita tak berhati-hati, boleh rosakkan telinga tanpa sengaja.
Korek dengan besi?

Lagilah tak digalakkan.



Berisiko merosakkan gegendang

Tahi telinga atau ear wax ni dihasilkan secara natural. Ada fungsi dan kebaikannya, seperti :-
1) melindungi telinga daripada kekotoran, hama dan jangkitan bakteria.
2) melindungi dan melembap bahagian laluan dalam telinga.
3) menghalang serangga daripada masuk ke dalam telinga.
Cuba bayangkan telinga kita bersih sebersihnya tanpa wax. Mudahlah semut berjalan keluar masuk dalam telinga. Hehe.

Habis macam mana nak cuci?

Memadailah dengan cuci atau lap permukaan lubang telinga dengan kain atau tisu bersih. 
Serpihan, keruping atau 'flakes' tahi telinga akan jatuh sikit demi sedikit.
Kita tak perasan pun ia jatuh.


Ada sesetengah orang penghasilan tahi telinganya berlebihan dan berkemungkinan mudah untuk tersumbat.
Jadi, berjumpalah dengan doktor jika mempunyai masalah tersumbat telinga.
Anda mungkin diberikan pelembut ear wax secara titisan seperti waxsol, cerumal atau soluwax. Nanti saya kongsi cara gunakan pelembut ear wax.
Kalau dah keras sangat, kita boleh buat 'ear irrigation'. Cuci telinga di klinik.
_
Panjang sungguh.

Terima kasih sebab baca sampai habis.
Yang mana baik, ambillah sebagai input kebaikan.



Gula dalam kopi pra campuran 3 in 1



Dah sampai waktu lunch. Tapi tak tau nak makan apa. Jomlah kita minum kopi!
Sekali minum, biasanya saya cuma ambil separuh sachet saja untuk bancuh dengan segelas air panas.
Separuh lagi ikat getah, simpan dan ulang minum waktu kerja malam atau keesokan paginya. Nampak macam kedekut. Hehe.
Kopi pracampuran ni kebiasaannya tinggi kalori dan gula.
Satu sachet kecil ini bersamaan:
40g kopi campuran = 188kcal (kalori) = 17.8g gula.
Jika 100g kopi campuran = 472kcal (kalori) = 40.6g gula.
16g gula = 4 sudu teh gula.
Tengok, berapa banyak gula tersembunyi.
Bagaimana kalau sehari kita minum 3 sachet atau lebih?
Tapi saya curi minum juga sesekali.
Kawan-kawan dietitian jangan marah ya. Haha.

_
Agak-agak terjawab tak soalan kenapa pesakit diabetes atau obesiti tak digalakkan ambil minuman 3 in 1 dalam bentuk sachet macam ni?
Saya pernah tengok seorang Pakar menegur pesakit diabetes. Gulanya mencanak naik waktu follow up pagi di klinik.
"Sorry doktor. Tadi breakfast minum air 3 in 1 dengan karipap 4 ketul".
Jem!
Jom kita sama-sama belajar membaca label makanan & minuman kita.
Berazam nak kurus


Ombak dan pantai



Ombak akan terus menghempas pantai.
Walau terhakis, pantai tetap teguh,
Setia menanti ombak.

Begitulah kehidupan.
Dugaan tak henti datang,
Tetaplah kuat,
Kerana ia akan mematangkan.

9 kali jatuh, 10 kali pula kita bangun.

_


Najwa Hamidi

Thursday, March 23, 2017

Teknik batuk buang kahak yang betul



Saya hirup perlahan Hazelnut coffee panas, sambil teringat kisah pakcik tadi.
Mukanya ketat. Dahinya berkerut. Sudah seminggu batuk. Berkahak banyak. Tetapi belum lagi ambil apa-apa rawatan.
"Pakcik, tinggal dengan siapa? Saya nak tunjuk cara buang kahak. Ada orang dirumah nak bantu tak?"
"Anak-anak saya kecil lagi dirumah". Dia mula larikan pandangan dari saya.
"Isteri pakcik?"
"Isteri dah lari ikut lelaki lain".
Kali ini dia pandang tepat ke mata saya.

Aduh. Terus saya hilang kata-kata.
Terbantut niat yang tadinya nak tunjuk teknik 'clapping' atau tepuk-tepuk dada bahagian depan dan belakang.

"Maaf pakcik. Saya kongsi cara lain ya".
Rasa bersalah pulak. Aduhai.
.
.
.
Ini saya kongsikan sikit teknik pernafasan untuk bantu buang kahak (supaya kahak boleh keluar ke bahagian atas saluran pernafasan lalu mudah dikeluarkan) :

Duduk dalam keadaan tegak. Pastikan bahu dalam keadaan 'relax'.
 Deep breathing.
Tarik nafas dalam-dalam, secara perlahan-lahan.
Tahan nafas 2-3 saat.
Ulang beberapa kali.

Huff coughing.
Tarik nafas dalam-dalam, perlahan-lahan.
Tahan nafas 2-3 saat.
Lepaskan nafas sambil keluarkan bunyi seperti 'haa' atau 'who'....
Ulang beberapa kali.

Usah kalut-kalut.
Buat santai-santai je.

Minum air suam banyak-banyak. Pastikan badan cukup air. Kalau terhidrasi, kahak atau mucus kita boleh jadi lebih tebal, pekat dan susah nak buang.
Kalau ada water heater dalam rumah, bolehlah mandi air panas. 'Steam inhalation' atau 'steam shower' juga boleh bantu proses cairkan kahak juga.
Tapi lepas mandi air panas jangan lupa sapu pelembap (moisturizer) pada kulit, nanti kulit kering pula.
Saya kongsi mana yang sempat.

Kalau tak dapat banyak, dapat idea sikit-sikit pun jadi untuk pakcik buat sendiri di rumah.
Contoh video disini.
.
_

Yang hidung sumbat juga,
Tengah tunggu 'custome made face mask' siap.
Hee~

Monday, March 20, 2017

Serunding Bilis Halia





Ikan bilis ni nampak sahaja kecil, tapi kaya dengan mineral, omega 3 dan vitamin seperti vitamin A,D & E.
Proses menghasilkan Serundung Bilis Halia ini, kami gunakan ikan bilis berkualiti dan bersih, yang sudah dibuang perut dan kepalanya.
Nota : ikan bilis yang dimakan tanpa membuang perut dan kepala (bilis yang tidak dikopek) adalah tinggi kandungan kolesterolnya

                                           

Halia pula, dipilih dari halia muda, diparut halus bagi memudahkan mereka yang tak berapa gemarkan halia. Bila halus dan gebu, nak makan pun senang.

Boleh dimakan bagi ibu-ibu berpantang dan seisi keluarga. Sedap dimakan dengan nasi putih panas-panas. Nak makan dengan bubur pun sedap!

Boleh ke DAPOSERI untuk tempahan.
p/s : Nama lainnya ialah serunding ikan bilis halia, serunding halia ikan bilis.



Friday, March 17, 2017

Sup kaki ayam

Beruntunglah saya hari ni, dapat makan tengahari lauk masakan manager klinik, Eiyla Shamsuri​. Ada sup kaki dan rangka ayam yang sedap, siap sambal kicap dan ikan pekasam lagi tau!


Kawan-kawan,
Kalau nak tahu, kaki ayam dan tulang/rangka ayam ni juga boleh dijadikan 'bone broth' yang kaya dengan nutrien dan mineral. Bagus untuk sistem digestif/usus atau pencernaan. Selain tu ada kandungan glukosamin, kondroitin dan kolagen yang baik untuk sendi dan kulit.

Lepas ni pakat-pakat beli. Murah je awak, kaki ayam ni sekilo rm5. Boleh buat sup seperiuk besar.
Suka pula saya tengok mereka yang hasilkan stok ayam sendiri di rumah. Rebus guna slow cooker, biar semalaman. Boleh disimpan sejuk dan di jadikan 'bone broth gel' yang berkhasiat.

Contohnya seperti di sini.
Tapi jangan lupa, Cuci bersih sebelum masak.
Hee.
.
Kak Najwa,yang tertinggal slow cooker di Kedah.

Adab


Cuaca panas membahang. Tengahari semalam baju saya tiba-tiba melekat bauan asap rokok. 

"Tengokkan ayah saya dalam kereta, dia tak boleh jalan"

Saya keluar dari klinik, melihat pesakit yang berada dalam kereta. Ayahnya duduk di bahagian depan, sebelah pemandu. Kurus dan kelihatan uzur. Katanya hujung kaki sakit dan kebas, tapi masih boleh berjalan. 

"Oh, maknanya pakcik boleh berjalan lagi ya?"
Dia mengangguk. 

Mungkin dua anak lelakinya dah tak upaya membawa ayahnya masuk ke ruang klinik (atau sebenarnya malas)

Setelah diperiksa, saya kembali kepada dua anak lelakinya yang berdiri disebelah kereta. Niatnya mahu terangkan apa masalah penyakit pakcik.

Keduanya sedang merokok, dan dihembus pula ke saya.

Ya tuhan!
Sungguh mereka ini orang yang tiada adabnya.




Monday, March 13, 2017

Serunding Bilis Halia



Serunding bilis halia juga dikenali sebagai serunding halia ikan bilis. Sangat sesuai dimakan waktu dalam pantang. Ada rasa pedas-pedas halia dan rangup ikan bilis. Halia ni pula diparut halus. Sedap tau!
Paling best makan dengan nasi panas-panas! Campur dengan bubur nasi pun lazat! Bukan untuk orang berpantang saja, satu keluarga boleh makan.
Diperbuat dari ikan bilis berkualiti. Produk homemade, bersih dan halal dari Daposeri. Tanpa MSG.Kami hasilkan serunding bilis halia setiap minggu dan tentunya ianya fresh untuk anda semua! Disimpan dalam bekas kedap udara dan boleh tahan lama hingga ke 2 bulan.
Bagaimana nak order? Untuk pesanan, boleh hubungi : 0124350269.
Harga (tidak termasuk postage) : 200gram rm20 / 100gram rm10.
Penghantaran (FREE COD) sekitar Bagan Lalang, Sg Pelek, Taman Sepang Putra.
Postage menggunakan POSLAJU setiap hari bekerja.
Follow Instagram @daposeri


Satu pek 200 gram rm20



Halia Muda

Ikan bilis berkualiti yang dipilih

Follow instagram @daposeri

p/s : Resepi berpantang, serunding ikan bilis halia, serunding halia ikan bilis.





3D/4D/5D scan

Cawangan baru Klinik Siti, Klinik Siti Taman Perwira, Telok Panglima Garang telah pun beroperasi. Yang menariknya, ada promosi 5D (full HD) scan disana sehingga akhir bulan Mac. Di Klinik Siti Tanjung Sepat dan Klinik Siti Banting pun ada 3D/4D scan.
Boleh hubungi klinik untuk temujanji ya!
Klinik Siti Tanjung Sepat 019-293 0690 Klinik Siti Taman Perwira 03-3123 4030 Klinik Siti Banting 019-349 6710
p/s: Untuk makluman, waktu yang terbaik untuk jalani 3D/4D/5D scan adalah pada usia kandungan 26 - 32 minggu.
Dr Murni dan Dr Ali in da house


Image 4D


Thursday, March 9, 2017

Saringan kesihatan di Sekolah Kebangsaan Tanjung Sepat


Alhamdulillah, hari ini kami ke SK Tanjung Sepat pula untuk terusan Program Saringan Kesihatan Percuma untuk guru-guru.

Meriah kali ini. Seramai 30 orang guru-guru tak lepaskan peluang untuk buat pemeriksaan kesihatan.
Penuh dengan usikan sesama guru, gelak dan tawa semua ada.



Guru-guru bersama PK HEM




Isi borang pemeriksaan



Pemeriksaan tekanan darah dan gula








Mesra betul cikgunya
Sambil buat pemeriksaan, disertakan juga serba sedikit konsultasi perubatan dan kesihatan.
Terima kasih cikgu-cikgu semua. 

Cuaca panas terik hari ni. Selepas pemeriksaan tamat, kami disajikan dengan pisang tanduk goreng (sedap) dan ais sirap limau.

Sampai jumpa lagi ya!






Tuesday, March 7, 2017

Saringan kesihatan percuma untuk guru-guru



Sejak dari awal pagi tadi saya dan Eiyla, staff Klinik Siti Tanjung Sepat sudah bersiap-siap ke SMK Batu Laut sempena Program Saringan Kesihatan Percuma, khas untuk guru-guru sekolah sekitar Tanjung Sepat, Selangor.

Program ini di bawah kelolaan Klinik Siti, bertujuan memberi pendidikan dan kesedaran kepada komuniti tentang kepentingan saringan peringkat awal penyakit seperti diabetes dan hipertensi.

Disamping menjalankan saringan paras glukos (untuk diabetes mellitus) dan pemeriksaan tekanan darah, mana-mana kes yang perlukan pemantauan atau rawatan akan dirujuk terus ke klinik bagi tujuan rawatan seterusnya.






Sesampai kami disana disambut mesra oleh Cikgu Asnawi sambil terus tunjukkan kami bilik gerakan.

Cikgu Asnawi



Pemeriksaan saringan glukos dan hipertensi


Doktor fokus bagi penerangan,hehe

Staff  Klinik Siti, Eiyla.




Harapan kami semoga guru-guru maklum mengenai status kesihatan mereka dan dapat jadikan pemeriksaan kesihatan ini sebagai rutin.



Sijil Penghargaan dari SMK Batu Laut

Terima kasih semua guru-guru SMK Batu Laut, khasnya Tuan Pengetua yang telah memberikan kerjasama dan sokongan sepenuhnya.

Sampai jumpa lagi, Insyaallah.